Aktualitások

Macskák veszettség elleni ajánlott oltása.

Megváltozott a kedvező veszettség helyzet az országban. Az utóbbi hónapokban több veszettség  került diagnosztizálásra. A kutyák veszettség elleni éves oltása kötelező. A helyzet ilyen alakulása miatt a macskák veszettség elleni oltása is tanácsos, mivel sokszor elkóborolva lehetőség van a fertőződésükre.

Módosult az állatvédelmi törvény!

A 115/2012(VI.11) Kormányrendelet fontos állatvédelmi rendelkezéseket módosít:

• Kutyákon 7 napos korig megengedett a farokkurtítás.
  • Kutya, macska és görény kölyköket 8 hetes korukig az anyjukkal kell tartani.
  • 2013 január 1-től négy hónaposnál idősebb eb csak mikrochippel megjelölve tartható. A rendelkezés célja az, hogy a kutyák egy központi nyilvántartásba kerülnek és ennek alapján az elveszett, ellopott, elcsavargott kutyát be lehet azonosítani.

Kullancs invázió

Amint azt mindenki tapasztalhatja egyre több kullancs van. Gyakorlatilag egész évben jelen vannak, de van egy tavaszi és egy őszi csúcs is. A nagy nyári melegben csökken az aktivitásuk. A kullancsok egyrészt kárt okoznak vérszívásukkal. Macskákon jelenleg csak ez okoz kártételt, nem igazolt, hogy betegséget is terjesztenének. Kutyánál két fontos betegséget is terjesztenek:

1. A babéziózis a leggyakoribb kullancsok által terjesztett betegség. A megbetegedések száma egyre emelkedik, ami a fertőzött kullancsok gyakoribbá válásával következett be. Korábban (10-15 éve) a fertőzés csak az ország egyes területein volt ismert. Napjainkban már olyan kutyáknál is előfordul, amelyek utcára sem járnak. Amennyiben a kutyán kullancsot találunk és beteg lesz, az okot valószínűleg megtaláltuk. Előfordul az is, hogy a nagy szőrben észre sem vehető parazita oltja be a betegséget, vagy már a vérszívó nőstény (miután teleszívta magát) kiesett és utána mutatja a kutya a betegség tüneteit. A kórokozó mikroszkópikus méretű parazita, ami a vörösvértestekbe hatolva elpusztítja azokat. Az elpusztult vörösvértestek festékanyaga a vizeletbe kiválasztódva, annak rózsaszín, vörös, akár kávébarna elszíneződést ad. Heveny esetekben láz, elesettség, étvágytalanság, pulzusszám emelkedés, szapora légzés is jelentkezhet. Az elhullás néhány nap alatt bekövetkezhet. A heveny megbetegedés után szövődményként autoimmun-haemolitikus anaemia jelentkezhet. Idült esetekben hosszabb idő kell az elhulláshoz. A betegség elleni leghatékonyabb védekezés a kullancsok távoltartása. Erre cseppek, illetve nyakörvek alkalmasak.

2. A Lyme-kór ritkábban előforduló betegség. Ezt, az embereket is megbetegítő baktérium (Borrelia burgdorferi) okozza. A csípéssel a szervezetbe juttatott kórokozó a véráramba jutva szétszóródik és főképp az izületekben telepszik meg. Tünetként láz, elesettség, étvágytalanság, esetleg bőrpír a csípés helye körül jelentkezik. Izületi fájdalmasság, duzzanat jellemző. Ezek a tünetek enyhülhetnek, elmúlhatnak, késobb azonban visszatérhetnek. Jelentkezhet szívbelhártya és szívizomgyulladás, arcidegbénulás is. Hosszú ideig (több hét) tartó antibiotikum kezeléssel a betegség gyógyítható. Idült, nem kezelt betegség gyógyszerrel sem befolyásolható. Megelőzésként a kullancsok távoltartása és a betegség elleni vakcinázás javasolt. A védőoltást első alkalommal 3 hetes időközben kétszer kell beadni. Ezután évente ismétlendő.